web analytics

Despre cea mai vizionată reclamă din toate timpurile

Vreau să vorbim astăzi puţin de reclama Dove Real Beauty Sketches, care, citeam de curând în presa online,  a ajuns cel mai vizionat clip publicitar din toate timpurile, cu peste 114 milioane de vizionări (25 de versiuni în diferite limbi). Ideea de la care porneşte această reclamă e că femeile îşi judecă aspru propriul aspect fizic; artistul Gil Zamora, specialist în desen şi portrete robot în cadrul FBI, invită o serie de femei să se descrie, realizează un portret în funcţie de detaliile furnizate de acestea şi un al doilea, bazat pe descrierea unei alte persoane, cu care subiectul s-a intersectat mai devreme. Concluzia e că femeile se percep mai puţin frumoase decât sunt în “realitate”.

Când am urmărit prima dată clipul am stors, în sinea mea şi cu apel pierdut către sensibilitate, un “nice” şi atât. Şi mă întrebam câtă lume va fi impresionată de această reclamă, câţi/câte vor fi uluiţi de ideea acestui „experiment”, în ce măsură ochiul, simţul critic se va activa văzând videoul ăsta plin de umanitate. Numărul vizualizărilor şi al aprecierilor mă fac să cred că lumea îşi spune că aşa este, experimentul este unul cât se poate de real, obiectiv, revelator. Eu văd însă lucrurile altfel. Ideea de la care au pornit cei care au construit reclama Dove a fost transpusă într-un scenariu, ei ştiau dinainte că al doilea desen va fi mai frumos decât primul, poate însuşi artistul a încercat în fiecare caz să creioneze un al doilea portret cu trăsături mai fine. Pe de altă parte, nu înţeleg de ce al doilea portret, respectiv cel „frumos”, se pretinde a fi unul obiectiv şi hotărâtor în privinţa calităţilor fizice ale persoanei desenate, câtă vreme însuşi cel care furnizează detaliile şi o descrie poate fi acuzat de „subiectivism”, fiindcă acesta aplică propriile „etaloane” de percepere a semenilor, propriile raportări, propriile proiecţii. Mai pe larg, cei care descriu subiectul desenat pot atribui subiectului trăsături similare şi complementare care, de fapt, îi pot aparţine. Iar cei aleşi pentru a descrie subiecţii protretelor artistului Gil Zamora par a fi, după modul în care se exprimă şi observă oameni blânzi, binevoitori, cuminţi, din cei cu tendinţa de a fi indulgenţi cu ceilalţi. Ce altfel de remarci să vină din partea acestora decât pozitive, axate pe calităţi, pe frumuseţe şi nu urâţenie? Cum s-ar fi derulat acest experiment şi care ar fi fost concluziile sale dacă „observatorii” ar fi fost selecţionaţi din rândul psihopaţilor încarceraţi, celor cu impulsuri antisociale etecetera? Sau, alt exemplu, dintre cei foarte exigenţi la capitolul estetică, în general, cei cu un simţ critic exacerbat. Sunt doar exemple care mie mi-au trecut prin minte şi care au demontat din capul locului scopul emoţional al acestui clip publicitar. Într-un cuvânt, bullshit.

Ideea e că imaginea e oricum distorsionată, indiferent că e vorba de percepţie de sine sau percepţia celuilalt. Totodată, cu toţii suntem, într-o anume măsură, orbi faţă de noi înşine, avem însuşiri pe care noi nu le putem observa, însă alţii pot. Le putem afla însă, prin feedbackul primit de la alţii şi putem să ne îmbunătăţim percepţia asupra noastră însumând prin acceptare şi receptivitate ceea ce alţii, cei mulţi, afirmă spun, transmit către sau despre noi. Însă pentru simplul fapt că indulgenţa, bunătatea, blândeţea şi inofensivitatea altuia emit despre mine lucruri pozitive, nu înseamnă că eu sunt mai frumoasă decât în realitate iar acea persoană a fost obiectivă. Mai ales când ţinta unui astfel de experiment este publicitatea, iar el s-a desfăşurat pe baza unui scenariu, a unei regii cu accent pe emoţie.

Traducând experimentul Dove într-un alt câmp decât cel estetic, e ca şi cum într-un hotel mediocru,  de toată jena, semnează un client politicos în cartea de oaspeţi şi categoriseşte serviciile drept satisfăcătoare, dacă nu chiar excelente. Iar proprietarul hotelului, un avar şi nesimţit agent turistic, are brusc revelaţia confortului ce-l oferă celor cazaţi, visând, cu ochii deschişi, cinci stele pe firma sa murdară.

Zău, nu înţeleg de unde succesul acestui clip publicitar. Închei cu două comentarii culese din subsolul videoului de pe youtube şi care, da, m-au făcut să zâmbesc cu adevărat:

“Okay, now try this same exact thing at a high school and see what happens.”

“Dove should do men penis sizes commercial lol”

20 Comments

  • Anamaria 2013-05-27 Reply

    Mie chiar îmi place reclama aia și nu m-am gândit, până acum, cum s-ar vedea din perspectiva psihopaților.:). Mi-ai mai distrus un mit. Negativisto!!!!:D

    • Cudi 2013-05-27 Reply

      Ce mit am mai distrus io?! 😀

  • Cuvânta 2013-05-27 Reply

    Ce reclama siropoasa si falsa! In primul rand, persoanele alese sunt frumoase! Nu am vazut oameni medii ca fizic, ci doar oameni frumosi fizic!
    In al doilea rand, din descrierile auzite nimeni nu ar fi putut desena acele portrete! Portretul robot al unei persoane se construieste cu softuri speciale iar martorul are de ales intre multe modele de ochi, barbie, frizura, etc. Adica nu chestii de genul vai am o barbie mare sunt relevante pt un portret!
    Si in ultimul rand, ideea reclamei nu ma ajuta cu nimic. Ce folos ca oamenii de pe strada, necunoscutii, au vazut o gagica misto? Daca eu am de ex un sot abuziv un drac de sef si sase copii acasa? Cu ce ma ajuta parerea favorabila a unor straini irelevanti?

    • Cudi 2013-05-27 Reply

      Sincer acum, din punctul meu de vedere persoanele alese in “experimentul” asta de marketing nu sunt frumoase. :)))
      Doi. E o reclamă şi atât, argumentele tale subliniază distanta acesteia fata de un “experiment” adevarat.
      Trei. Mda, pe noi nu ne ajuta, nu stiu pe credulii care dupa ce si-au smuls o lacrima vazand reclama chiar s-au perceput mai frumosi. Insa in mod cert, cea mai vizualizata reclama a ajutat compania Dove.

  • Anne 2013-05-27 Reply

    Eu cred ca femeile se judeca prea aspru. Ma refer aici la femeile obisnuite, care vad la televizor si in reviste poze photoshop-ate cu persoane care au facut din imaginea lor o meserie.
    Consider ca scopul acestei reclame este pur si simplu sa faca femeile sa fie mai indulgente cu ele insele. Nu stiu daca e real experimentul, daca subiectii au fost alesi bine, etc. Eu consider ca dupa toate reclamele cu persoane care par sa arate excelent, era nevoie de una cu oameni normali, obisnuiti, care sa inteleaga ca sunt frumosi, fiecare in felul lui. Spotul si-a propus sa sensibilizeze femeile, sa le ajute sa se simta bine in pielea lor, nu sa fie un subiect de cercetare stiintifica.

    • Cudi 2013-05-27 Reply

      Cu totii am inteles care a fost mesajul spotului publicitar. Aici am pus accent pe ceea ce e dincolo de reclama, pe realitate, in conditiile in care reclama lor e, din punctul meu de vedere, atat de putin realista.

      • Anne 2013-05-27 Reply

        E doar o reclama, si asa trebuie sa fie judecata. Eu asta incercam sa spun. 🙂

        • Cudi 2013-05-27 Reply

          Iar eu am dus ideea lor mai departe, asta ziceam. :p

  • ketherius 2013-05-27 Reply

    Orice reclama e minciuna, pentru ca orice afirmatie facuta pentru bani este echivalenta cu o minciuna.

    • Cudi 2013-05-27 Reply

      Adica ce, suntem mai urate decat in “realitate”?!
      Glumesc. Nu ca n-am fi. :p

  • Mihaela 2013-05-27 Reply

    Şi mie mi-a plăcut ideea… am şi uitat că era reclamă 🙂

  • irina 2013-05-28 Reply

    toate reclamele de la Dove mi se par imbecile!

    • Cudi 2013-05-28 Reply

      O reclama desteapta:
      rel="nofollow ugc">

      • irina 2013-05-30 Reply

        ce-i asa destept acolo? si parca vorbeam de dove, nu de skittles?!

        • ketherius 2013-05-30 Reply

          E ca si Dexter, e ceva dincolo de aparente.

          • irina 2013-05-31 Reply

            he he, am ajuns la sezonul 6…

            • ketherius 2013-06-02 Reply

              Ce usor ai fost de convins 😀

              • Cudi 2013-06-06 Reply Author

                Pe mine nu m-ai convins. Alta recomandare de serial?

                • ketherius 2013-06-06

                  Te-ai trezit si tu 😐

                  Ia de aici, pe alese: http://www.imdb.com/

                • Cudi 2013-06-06 Author

                  Bun. Când o să-mi ceri să-ţi recomand un peşte am să-ţi indic oceanul. :p

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *